Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016

Ξημερώνοντας Μαύρη Παρασκευή, ξενυχτώντας στις 2 Γενάρη…

Λίγες μέρες μετά το επικοινωνιακό ντελίριο με την περίφημη εμπορική φιέστα της Μαύρης Παρασκευής, έφτασε η ώρα να δούμε τα πράγματα πιο ψύχραιμα.
Η περίφημη Mαύρη Παρασκευή ως εμπορικό event έχει εφαρμοστεί στην Ελλάδα την τελευταία 3τια κυρίως σε μεγάλα «εκπτωτικά χωριά» και Mall στην Αττική και στην Θεσσαλονίκη. Πολλές φορές, μάλιστα, ο «εορτασμός» της αφορούσε μόνο τους «εκλεκτούς πελάτες» αυτών των εμπορικών κέντρων οι οποίοι «απολάμβαναν» ειδικές προσφορές και ενημερώνοντας με προσωπικά τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου μηνύματα.
Φέτος, στις 25/11 η άθλια εμπορική φιέστα πήρε μια άλλη μορφή. Οι μεγάλες ντόπιες ή πολυεθνικές αλυσίδες, κυρίως, επιχείρησαν να στοιχηματίσουν στην κοινωνική νομιμοποίηση αυτής της καφρίλας ενώ, παράλληλα να αρπάξουν ό,τι μπορούν σε εμπορικό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι η αλυσίδα Public ξεκίνησε την πολυδάπανη διαφημιστική καμπάνια της σε έντυπα/ηλεκτρονικά μέσα 20 μέρες πριν, αναγκάζοντας τους άμεσους ανταγωνιστές της (MediaMarkt, Πλαίσιο κ.α.) να προσαρμοστούν όπως-όπως στις διαφημιστικές και εμπορικές επιταγές τέτοιων events (δήθεν ειδικές προσφορές, διαφημιστική προώθηση εντός και εκτός καταστημάτων κ.α.). Δεν μπορούμε, βέβαια, να μην επισημάνουμε ότι ο εν λόγω κλάδος του εμπορίου, αυτός των ηλεκτρονικών-τεχνολογικών εφαρμογών, κατέχει και άλλες πρωτιές: οι επιχειρήσεις αυτές αποτελούν τα πρότυπα βασίλεια της ελαστικής εργασίας, των 4ωρων και 5ωρων μερικής απασχόλησης, των εργολαβικών εταιρειών και των ενοικιαζόμενων εργαζομένων, της μαζικής ανακύκλωσης εργατικού προσωπικού. Η περίφημη «εμπορική δυναμική» των εταιρειών αυτών βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην «πρωτιά» αυτή. Έτσι, το κέρδος από τέτοιες πρωτιές μπορούν να επενδύονται χωρίς φόβο σε γελοίες διαφημιστικές καμπάνιες. Ουσιαστικά, οι επιχειρήσεις δείχνουν στο υπόλοιπο εμπόριο τον μαγικό τρόπο να μετατρέπεις τον ιδρώτα των εργαζομένων σε αέρα, και τα δικαιώματά τους σε κέρδος.

Όσο πλησίαζε η περίφημη Μαύρη Παρασκευή στις 25/11, ο ανταγωνισμός μεταξύ των εργοδοτών πήρε τόσο άγρια μορφή που πλέον το προσωνύμιο «Μαύρη» στην Παρασκευή των εργοδοτών έπαιρνε τραγικό νόημα. Θα αναφερθούμε απλά σε κάποιες μεθοδεύσεις των εργοδοτών που αποτέλεσαν τον ΚΑΝΟΝΑ που κυριάρχησε στους χώρους δουλειάς του εμπορίου ενόψει αλλά και ανήμερα της Μαύρης Παρασκευής. Οι εργοδότες με το έτσι-θέλω ανακοίνωσαν στους εργαζόμενους ότι τα καταστήματα ανοίγουν στις 8 αντί για τις 8.30, 9 ή και 10 όπως συνηθίζεται σε αντίστοιχα εμπορικά καταστήματα. Έτσι, σε μεγάλες εμπορικές αλυσίδες (πχ. Public, Zara, H&M) το ωράριο εργασίας των συναδέλφων-ισσων μετακινήθηκε στις 6.30 το αξημέρωτο… Όμως, το λάστιχο το τραβάμε και απ’ τις δύο πλευρές! Το ίδιο «τράβηγμα» συνέβη και στη λήξη των πρωινών/μεσημεριανών βαρδιών αφού απαιτήθηκε από τους εργοδότες να παραταθεί το σχόλασμα για 1, 2, 3 ώρες ή και «όσο πάει» ή «όσο έχει κόσμο». Δεν είναι τυχαίο ότι στις προαναφερόμενες αλυσίδες η βραδινή βάρδια της Πέμπτης 24/11 έμεινε στο χώρο δουλειάς ως τις 11 το βράδυ (!) φτιάχνοντας τα ράφια για τους αφιονισμένους καταναλωτές της «μαύρης Παρασκευής». Παράλληλα, σε πολλές μικρές ή μεγαλύτερες αλυσίδες εφαρμόστηκε καθεστώς έκτακτης ανάγκης με μετακίνηση διοικητικού προσωπικού  και αποθηκάριων στα εμπορικά καταστήματα ή και με το έτσι-θέλω «μετακόμιση» συναδέλφων σε μεγαλύτερα καταστήματα της εκάστοτε αλυσίδας για μια εβδομάδα ή για μερικές μέρες.
Βέβαια, γι’ αυτή την εικόνα δεν μίλησε κανείς. Κανένα ρεπορτάζ, κανένα tweet, κανένα μήνυμα στο facebook. Και αυτή είναι η ουσία αυτών των events. Η δημιουργία ενός αψεγάδιαστου βασιλείου του εμπορεύματος όπου ο καταναλωτής, ως μοναδικός πρωτόπλαστος, είναι ελεύθερος να απολαύσει τα κάλλη και τις χάρες του επί της γης Παραδείσου. Όμως, στην περίπτωσή μας, οι Δημιουργοί του κόσμου αυτού δεν έχουν ούτε όνομα, ούτε την χάρη, ούτε δικαιώματα, ούτε καν την 7η μέρα ξεκούρασης βεβαίως-βεβαίως. Κι όλα αυτά στο βωμό τους ξεστοκαρίσματος των εμπορικών καταστημάτων, των εμπορικών αρπαχτών με κάθε ευκαιρία, και επίσης της εντατικοποίησης της καθημερινότητας εκατοντάδων χιλιάδων συναδέλφων και συναδελφισσών στον κλάδο του εμπορίου. Βασίλειο μεν, ταπεινά κίνητρα δε.
 Ξενυχτώντας στις 2 Γενάρη…
Και πριν καν ξημερώσει Μαύρη Παρασκευή, τα μαύρα μαντάτα για τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες στο εμπόριο συνεχίζονται. Αν πέρσι η αλυσίδα της MediaMarkt κατάφερε στα μουλωχτά να ανοίξει τα καταστήματά της στις 2 Γενάρη, ημέρα παραδοσιακής μη λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων και αργίας/ξεκούρασης για τους εργαζόμενους σ’ αυτά, φέτος το μέτωπο των αδηφάγων εργοδοτών μεγάλωσε. Ήδη 3 μεγάλοι εμπορικοί πολυεθνικοί όμιλοι, η MEDIAMARKT, η INDITEX (Zara, ZaraHome, Massimo Dutti, Stradivarious, Bershka, Oysho, Pull&Bear, Uterque) και η H&M έχουν ανακοινώσει στους εργαζόμενους ότι θα δουλέψουν στις 2 Γενάρη! Χωρίς καμία δικαιολογία ή πρόφαση, και ενώ παραδοσιακά οι εμπορικοί σύλλογοι προτρέπουν τα μέλη τους να μην ανοίγουν στις 2/1, οι μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες δείχνουν την πυγμή τους απέναντι στους ανταγωνιστές τους αλλά και στο προσωπικό τους. Οι παλιότεροι συνάδελφοι θα θυμούνται ή θα γνωρίζουν ότι η 2/1 για το εμπόριο αποτελεί παραδοσιακά αργία, η οποία καλύπτει τα ρεπό των εργάσιμων Κυριακών του Δεκεμβρίου. Βέβαια, το ερώτημα που προκύπτει τώρα είναι το εξής: άραγε όσα εμπορικά καταστήματα ανοίξουν φέτος την Κυριακή 18 Δεκέμβρη θα δώσουν άλλο ρεπό, μέσα στον Δεκέμβρη στους συναδέλφους; Δύσκολο, πολύ δύσκολο, μας ακούγεται, την στιγμή κιόλας που σε πολλές αλυσίδες οι διευθυντάδες προειδοποιούν για «παρατάσεις ωραρίου» φέτος τον Δεκέμβρη. Άραγε πόσες λευκές νύχτες και μαύρες Παρασκευές ετοιμάζουν;
Από την πλευρά μας, θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας ώστε να βάλουμε ένα φραγμό στον τσαμπουκά των εργοδοτών που, πλέον, βαφτίζουν τις ημέρες κα τις νύχτες μας με διάφορα ονόματα. Το λέμε ξεκάθαρα: να τελειώνουμε μια και καλή με τις λευκές νύχτες, τις μαύρες Παρασκευές, τις εργάσιμες Κυριακές, τις κομμένες αργίες. Δεν θα επιτρέψουμε ο κλάδος του εμπορίου, οι χώροι δουλειάς μας να γίνουν οι δοκιμαστικοί σωλήνες κάθε εργοδοτικής μεθόδευσης και καφρίλας ενάντια στα εργατικά συμφέροντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου