Κυριακή, 2 Σεπτεμβρίου 2012

Νηπιαγωγείο

Το πρώτο στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι το νηπιαγωγείο.

Τα τελευταία χρόνια τα παιδιά ξεκινούν το σχολείο σύμφωνα με τη χρονιά που γεννήθηκαν. Ένα παιδί, δηλαδή, γράφεται στο δημοτικό αφού έχει συμπληρώσει το 6ο έτος της ηλικίας του. Θεωρητικά, στόχος αυτού του ηλικιακού ορίου είναι  η ολοκλήρωση  της  ψυχικής  ανάπτυξης και ισορροπίας του νηπιακού σταδίου. Στην πραγματικότητα όμως, αυτό το ηλικιακό όριο έχει  καταργηθεί  από  τις  πρόσφατες  αλλαγές στην εκπαίδευση: το προαναγνωστικό και προμαθητικό στάδιο της α΄ δημοτικού έχει μεταφερθεί στο νηπιαγωγείο.

Με αυτόν τον τρόπο παραβιάζονται ουσιαστικά οι ανάγκες της νηπιακής ηλικίας. Η διαπαιδαγώγηση, ο βασικός στόχος του νηπιαγωγείου, παραμερίζεται και αντικαθίσταται από μια εκπαίδευση με στενά τεχνικό χαρακτήρα.

Το παιδί, όμως, ηλικίας 4-6 ετών έχει ανάγκη να μάθει να εκφράζεται και να ανακαλύπτει τον κόσμο γύρω του. Να αναπτύξει, δηλαδή, τις ψυχοσωματικές του ικανότητες. Δεν έχει ανάγκη να μάθει τους κανόνες της γλώσσας, αλλά να χρησιμοποιήσει τη γλώσσα για να συναναστραφεί με τους συνομήλικους του, να κοινωνικοποιηθεί. Δεν έχει ανάγκη να διδαχθεί μαθηματικά αλλά να έρθει σε μια πρώτη επαφή με μεγέθη, χρώματα, σχήματα που θα το βοηθήσουν να μπει ομαλά στον κόσμο των μαθηματικών την κατάλληλη στιγμή.


Η ένεση εντατικοποίησης της εκπαίδευσης και μετάδοσης στείρας γνώσης από το νηπιακό ακόμα στάδιο, απογυμνώνει το νηπιαγωγείο από τον βασικό του ρόλο: τη διαμόρφωση βάσεων κοινωνικής μόρφωσης για το κάθε παιδί, δηλαδή την εξοικείωση με την έννοια της φιλίας, της ομαδικότητας και του σεβασμού, αλλά και  την αξία της υγιεινής διατροφής, του παιχνιδιού, της εκγύμνασης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου